tomáš baťa tomáš marek

Dedičstvo Baťu ožíva: Ako jeho princípy formujú firemnú kultúru v ANTES GM

Pozývame vás prečítať si rozhovor s CEO ANTES GM, Tomášom Marekom, ktorý sa pred niekoľkými mesiacmi rozhodol prehlbovať svoje znalosti na Akadémii Tomáša Baťu. V rozhovore sa podelil o inšpirácie a hodnoty, ktoré mu Baťova filozofia priniesla, a vysvetľuje, ako ich aplikujeme v našej firemnej kultúre. Prečítajte si viac o službe, dôvere a zodpovednosti, ktoré sú pre nás v ANTES GM základnými piliermi.

  1. Čo Vás inšpirovalo k vzdelávaniu na Akadémii Baťa?

Tomáša Baťu som vnímal už počas školských čias, ale poznal som ho iba ako zakladateľa obuvníckeho impéria. Skutočný rozsah jeho životného príbehu som objavil až po prečítaní knihy Jozefa Banáša Som Baťa, dokážem to. Tu som si uvedomil, aký významný človek Baťa bol – vyrástol z chudobného prostredia na úspešného podnikateľa, politika, inovátora a dokonca aj učiteľa národa. Svojich zamestnancov bral ako spolupracovníkov a snažil sa pozdvihnúť kvalitu ich života.

  1. Ktoré myšlienky Tomáša Baťu s vami rezonujú a prečo?

Najviac so mnou rezonuje Baťova myšlienka služby – nielen zákazníkom, ale aj zamestnancom, ich rodinám a celej spoločnosti. Baťa nevidel podnikanie len ako biznis, respektíve nešlo len o známy výrok „Náš zákazník, náš pán“. Služba pre neho mala hlbší význam. Ide o úprimnú službu, ktorá dodáva produktom hodnotu a plnohodnotný rozmer.

  1. Počas vzdelávania bol jeden seminár venovaný firemnej kultúre a motivácii. Čím Vás daný seminár Akadémie Baťa inšpiroval pre firemnú kultúru ANTES GM?

Ak by som parafrázoval Tomáša Baťu, myšlienka motivácie je vystihnutá slovami: „Dobre dokončená úloha je taká, keď ju chcú po jej dokončení ľudia plniť znovu.“ V tejto myšlienke je ukrytá podstata nášho prístupu k práci – nejde len o to, aby ľudia chodili do práce, ale aby mali vnútornú motiváciu dokončovať úlohy a vytvárať hodnotné produkty. 

Manažment má zodpovednosť viesť ľudí, poskytovať im ciele a víziu, aby videli dlhodobý význam svojej práce. V ANTES GM veríme, že práca nie je len o plnení úloh, ale aj o pocite zodpovednosti za svoju prácu a výsledky. Dôležitými hodnotami sú pre nás dôvera a zodpovednosť. Tieto hodnoty sa odrážajú v dôvere medzi zamestnancami navzájom, dôvere zákazníkov voči našej práci a tiež dôvere v budúcnosť našich projektov.

Zodpovednosť vnímame na viacerých úrovniach – každý zamestnanec by mal byť zodpovedný za svoje činy a konanie. V tomto duchu sa riadime aj morálnym pravidlom: „Robiť tak, ako by som chcel, aby bolo konané voči mne.“ Tento princíp nás učí správať sa s úctou a zodpovednosťou voči ostatným Vychádza aj s motta zakladateľa ANTES GM, pána Petra Mareka “Nikdy sa neuspokoj z výsledkom svojej práce, ale pozri sa na dosiahnuté úspechy pohľadom zákazníka.” 

Kľúčovým faktorom na poskytovanie spoľahlivej a kvalitnej služby je neustále vzdelávanie. To je aj jeden z dôležitých princípov Tomáša Baťu, ktorý vždy zdôrazňoval, že treba mať odvahu vzdelávať sa, spoznávať nové veci a nebáť sa inovácií. Získané vedomosti je potrebné zavádzať do praxe, neustále prehodnocovať pracovné postupy a byť otvorený inováciám. Inovácie nás posúvajú dopredu a odlišujú nás od konkurencie.

Čas bol pre Baťu nesmierne dôležitý, plánoval ho presne na sekundy. Pre mňa je však dôležité najmä posolstvo jeho hesla „Dnes, nie zajtra,“ ktoré v sebe nesie myšlienku efektivity a sebamotivácie. Neodkladať rozrobenú prácu, venovať sa úlohám naplno a vždy dbať na efektivitu.

Na záver by som spomenul jeden z mojich obľúbených Baťových výrokov: „Neklesaj na mysli, nadšenie dáva krídla.“ Tento výrok vystihuje hodnotu sebadisciplíny a pripomína nám, že nadšenie a odhodlanie sú kľúčové pre úspech.

  1. Aký prístup môže očakávať zákazník od tímu ANTES GM?

Poskytovanie kvalitnej služby je výsledkom prístupu jednotlivých pracovníkov a ich morálnych hodnôt. Snažíme sa poskytovať prvotriednu službu: projekty kreslíme bez chýb, dodávame kvalitné zariadenia, dávame pracovníkom vzdelanie a podporu, a dodržiavame termíny, ak je to možné. Veľmi dôležitá je aj vzájomná dôvera a komunikácia – vo firme, ale aj medzi firmou a zákazníkom. Dôvera sa buduje činmi a správnou komunikáciou, inak aj tá najlepšia snaha môže byť nepochopená.

  1. Ako nachádzate rovnováhu medzi prácou a osobným životom?

To je otázka, na ktorú stále hľadám odpoveď. V minulosti bola pre mňa práca vždy na prvom mieste, ale postupne sa snažím nájsť rovnováhu. Venujem sa vzdelávaniu a osobnému rozvoju, ako to odporúčal aj Baťa vo svojom princípe 8-8-8 – 8 hodín na prácu, 8 hodín pre rodinu a sebarozvoj (vrátane kultúry a športu), a 8 hodín na spánok. Baťa bol síce „workoholik“, ale veľa času venoval diskusiám s múdrymi ľuďmi a spoznávaniu nového. Učiť sa, diskutovať a ďalej svoje poznatky odovzdávať – to sú princípy, ktoré sa snažím tiež uplatňovať.

Na záver by sme chceli poďakovať Tomášovi Marekovi za inšpiratívny rozhovor a za jeho ochotu podeliť sa o myšlienky a hodnoty, ktoré ho posúvajú vpred.